Περιφερειακό Διακρατικό Πυρήνα «Cruise East Med Forum» προτείνει το Ναυτιλιακό Ινστιτούτο Αν.Μεσογείου

Περιφερειακό Διακρατικό Πυρήνα «Cruise East Med Forum» προτείνει το Ναυτιλιακό Ινστιτούτο Αν.Μεσογείου

Πρόταση με στόχο την περιφερειακή συνεργασία στην προώθηση του τουρισμού κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο και στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που υπάρχουν υπέβαλε ο Ζαχαρίας Σιόκουρος, πρόεδρος του Ναυτιλιακού Ινστιτούτου της Ανατολικής Μεσογείου Marinem, στο πλαίσιο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο Κάιρο.

Στη σύσκεψη παρακάθησαν ο Πρέσβης της Κύπρου στην Αίγυπτο Χάρης Μορίτση, ο Χρίστος Μούστρας, Τουριστικός Λειτουργός Α’ στο Τμήμα Μάρκετιγκ του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού, αρμόδιος για την ανάπτυξη τουριστικών αγορών ανάμεσα στις οποίες και οι αραβικές χώρες, και η Halas El Khatib και 30 περίπου τουριστικοί ταξιδιωτικοί πράκτορες από Κύπρο και Αίγυπτο.

Αυτό που προτείνουμε τα τελευταία χρόνια – προσεγγίζοντας όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς τόσο στην Κύπρο όσο και σε περιφερειακό επίπεδο – είπε ο κ. Σιόκουρος είναι “η δημιουργία ενός Περιφερειακού Διακρατικού Πυρήνα που να ονομαστεί «Cruise East Med Forum», ο οποίος θα εδρεύει στην Κύπρο και θα έχει ως μέλη όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένων Λιμενικών Αρχών, Τουριστικών Συμβουλίων, Δήμων, Επιμελητηρίων Ναυτιλίας κ.λπ”.

Αυτό το θεσμικό όργανο –όπως ανέφερε – θα αναλάβει να προωθήσει τη λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου τόσο σε διαχειριστές κρουαζιέρων όσο και στους δυνητικούς επιβάτες, διότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να τους πείσουμε να έρθουν πίσω στην περιοχή.

Όπως εξήγησε, ο σχεδιασμός μιας κρουαζιέρας απαιτεί επαρκή αριθμό προορισμών σε μια περιοχή, προκειμένου να καταστεί δυνατή μια κρουαζιέρα μίας εβδομάδας και κατά προτίμηση δύο εναλλακτικές κρουαζιέρες μίας εβδομάδας.

Ο κ. Σιόκουρος είπε πως η πρώτη συνάντηση για το θέμα είχε γίνει στις 15 Σεπτεμβρίου 2016 στα γραφεία του ΚΟΤ στην παρουσία των εταίρων από την Αίγυπτο, στο πλαίσιο της οποίας έγινε μια προκαταρκτική συζήτηση.

Στο πλαίσιο της συνάντησης, ανέφερε πως ο τουρισμός κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο έχει υποφέρει από σημαντική μείωση τα τελευταία χρόνια, ενώ προσελκύει λιγότερο από το 15% των συνολικών κρουαζιέρων και επιβατών κρουαζιέρας στη Μεσόγειο.

Ακολούθως αναφέρθηκε σε μερικά από τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας – CLIA.
“Υπάρχουν πολλοί λόγοι πίσω από αυτή τη μείωση, συμπεριλαμβανομένης φυσικά της αστάθειας στην περιοχή μας”, είπε, προσθέτοντας πως παρ’ όλα αυτά “εμείς πιστεύουμε ότι υπάρχουν πολλά που μπορούμε να κάνουμε για να αντιστραφεί αυτή η τάση και να προετοιμαστούν οι υποδομές μας για τους καιρούς, όπου η σταθερότητα θα επιστρέψει σε κάποιους από τους προορισμούς της περιοχής”.

Σημείωσε ακόμα πως συνήθως χρειάζονται δύο χρόνια για ένα διαχειριστή κρουαζιέρας να αναπτύξει ένα κρουαζιερόπλοιο σε ένα νέο δρομολόγιο.

Διαφορετικά, είπε, “ό,τι κάνουμε σε εθνικό επίπεδο δεν θα προσελκύσει ποτέ τις εταιρείες να έρθουν σε αυτήν την περιοχή και στην Κύπρο”, γι’ αυτό, ανέφερε, επιβάλλεται η συνεργασία με τις γειτονικές μας χώρες, ιδιαίτερα εκείνες με προορισμούς που είναι γνωστοί στη διεθνή πελατεία των φορέων κρουαζιέρας, όπως οι Πυραμίδες, Λούξορ, Άγιοι Τόποι, Πέτρα, Σαρμ Ελ Σέιχ, Ελληνικά Νησιά, Ακρόπολη κλπ. Ενδεχομένως, συμπλήρωσε, να συμπεριλάβουμε σε αυτό το σύμπλεγμα τις χώρες των παρακείμενων θαλασσών όπως η Ερυθρά Θάλασσα και η Μαύρη Θάλασσα.

Η δεύτερη πρόταση, σημείωσε ο κ. Σιόκουρος, είναι να «επεκτείνουμε» την Ανατολική Μεσόγειο με τη σύνδεσή της με την Ερυθρά Θάλασσα – τουλάχιστον για τα κρουαζιερόπλοια, κάτι που θα επιτρέψει την προσθήκη ελκυστικών προορισμών με προφανή οφέλη για την περιοχή και κυρίως τα αιγυπτιακά θέρετρα στην Ερυθρά Θάλασσα.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί, όπως είπε στη σύσκεψη, αν η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ τροποποιήσει τα τέλη της για τα κρουαζιερόπλοια που διέρχονται από τη Διώρυγα και μεταφέρουν επιβάτες από την Ανατολική Μεσόγειο στην Ερυθρά Θάλασσα και πίσω.

Η πρότασή μας, συνέχισε, “είναι να καταργηθούν πλήρως τα τέλη για τα κρουαζιερόπλοια στη διαμετακόμιση μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, εφόσον έχουν αναπτυχθεί σε τακτικές κρουαζιέρες στην υπολεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου και στις γειτονικές θάλασσες για περισσότερο από 6 μήνες ετησίως”.

Ακολούθως αναφέρθηκε στην υφιστάμενη Εγκύκλιο της Διώρυγας του Σουέζ που διέπει τα τέλη των επιβατηγών πλοίων που διέρχονται από τη Διώρυγα.

Η τρίτη πρότασή μας, είπε, “πρέπει να είναι η συνεργασία των κυβερνήσεων και των σχετικών θεσμών τους στην παροχή των απαραίτητων εγγυήσεων ασφαλείας για τους φορείς κρουαζιέρων, προκειμένου να ξεπεράσουν τις ανησυχίες τους για την επιστροφή στα ύδατα μας”.

Αυτές θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν συνοδεία των πλοίων, τουλάχιστον σε ορισμένες περιοχές «υψηλού κινδύνου», ενώ για εκδρομές στην ξηρά είπε ότι θα πρέπει να υπάρχουν τα κατάλληλα μέσα δεδομένου ότι αυτό είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο προς το παρόν.

Αυτό, παρατήρησε, θα μπορούσε να επεκταθεί περαιτέρω σε μια συνάντηση των αρμόδιων Αρχών, ενδεχομένως, ακόμη και με την υποστήριξη της ΕΕ.

Μπορούμε επιπλέον να προτείνουμε, είπε, “μαζί με τους Αιγύπτιους γείτονές μας την ανάπτυξη για δύο χρόνια ενός μικρότερου κρουαζιερόπλοιου ως πιλοτικό πρόγραμμα, προκειμένου να αποδειχθεί η σκοπιμότητα δρομολογίου μία εβδομάδας από την Κύπρο προς την Ερυθρά Θάλασσα (που συνδέεται με άλλο δρομολόγιο μίας εβδομάδας προς τους Αγίους Τόπους, την Τουρκία και τα Ελληνικά Νησιά) και να ζητήσουμε γι `αυτήν χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και προγράμματα π.χ. το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI)”.

Αυτό θα καλύψει – όπως ανέφερε- τα δύο χρόνια που θα απαιτηθούν από τις μεγάλες επιχειρήσεις κρουαζιέρων να προετοιμαστούν για την ανάπτυξη της περιοχής και να την προωθήσουν στους πελάτες τους.

Το πιλοτικό σχέδιο θα μπορούσε να απευθύνεται σε μικρότερες τουριστικούς φορείς και να διαφημίζεται σε χώρες όπως η Ρωσία και η Κίνα και θα μπορούσε να ξεκινήσει από τα μέσα του 2017, αν δεν ληφθούν δεσμεύσεις από τους φορείς κρουαζιέρων για νωρίτερη ανάπτυξη από τα συνήθη δύο χρόνια που χρειάζονται.

Ακολούθως ο κ. Σιόκουρος ανέφερε πως πρέπει να εξεταστούν τα κίνητρα που θα προσφέρει η Κύπρος σε μια τέτοια διαδρομή – π.χ. παρεχόμενος λιμένας νηολογίου σε κυπριακό λιμάνι – έτσι ώστε να μπορεί στη συνέχεια να συνδεθεί με δρομολόγια προς άλλους προορισμούς, όπως το Ισραήλ, την Ελλάδα και την Τουρκία.

Ενδεικτικά, είπε, πως η πρόταση του Ναυτιλιακού Ινστιτούτου της Ανατολικής Μεσογείου Marinem αποτελείται από τα παρακάτω πέντε σημεία:

Να κληθούν όλοι οι περιφερειακοί φορείς για να παρακολουθήσουν το πρώτο «Cruise East Med Forum». Η πρώτη συνάντηση θα πραγματοποιηθεί το 2017 στην Κύπρο. Αυτό θα μπορούσε να οργανωθεί από την ΑΛΚ, τον ΚΟΤ, υπουργεία, κλπ, με την υποστήριξη του Ινστιτούτου.

Να ασκηθούν πιέσεις στο ψηλότερο επίπεδο της αιγυπτιακής κυβέρνησης για να εξετάσει την τροποποίηση των τελών της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ ως κίνητρο για να προσελκύσει εκ νέου τους φορείς κρουαζιέρων στην περιοχή μας και να παρέχει τη δυνατότητα κρουαζιέρων από την Κύπρο προς την Ερυθρά Θάλασσα.

Η συνεργασία των αντίστοιχων ιδρυμάτων στην αντιμετώπιση των ανησυχιών για την ασφάλεια των οργανωτών κρουαζιέρας και των πελατών τους όταν ταξιδεύουν στην περιοχή μας. Ένα μονοήμερο εργαστήριο θα μπορούσε να οργανωθεί σε συνδυασμό με το πρώτο «Cruise East Med Forum» το 2017 στην Κύπρο.

Η ανάπτυξη για δύο έτη, αρχής γενομένης από το 2017, ενός μικρότερου κρουαζιερόπλοιου ως πιλοτικό πρόγραμμα δεδομένου ότι η απαραίτητη χρηματοδότηση από την ΕΕ (ή την Ένωση για τη Μεσόγειο) θα μπορούσε να διασφαλισθεί έως ότου οι μεγάλες επιχειρήσεις κρουαζιέρας μπορούν να τροποποιήσουν τον προγραμματισμό τους και να προωθήσουν πάλι κρουαζιέρες στην περιοχή μας.

Ακόμη η Κύπρος να δεσμευτεί στην παροχή δικών της κινήτρων για τα πλοία που θα εκτελούν κρουαζιέρες από την Κύπρο στο συγκεκριμένο δρομολόγιο, παρόμοιο με τα κίνητρα που παρέχονται στις αεροπορικές εταιρείες, σε λιμενικά τέλη κλπ.

Οκ. Σιόκουρος ανέφερε πως μπορεί απαιτηθεί όπως τα πλοία αυτά να διαθέτουν πιστοποίηση για περιβαλλοντικά πρότυπα, όπως το ISO14001 ή το ISO50001, προκειμένου να υποστηρίξει αυτά τα κίνητρα προς την ΕΕ.

Οι περισσότερες από τις μεγάλες επιχειρήσεις κρουαζιέρας έχουν αυτή την πιστοποίηση, κατέληξε.
(ΚΥΠΕ/ΚΠ/ΜΜ)