Site icon Non Stop Journal

Φωτογράφοι μιλούν στο ΚΥΠΕ με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Φωτογραφίας

Φωτογράφοι μιλούν στο ΚΥΠΕ με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Φωτογραφίας

Ένα κλικ, ένα δευτερόλεπτο, μια στιγμή, χιλιάδες όμως τα χρώματα, τα συναισθήματα, οι συνειρμοί… Η ιστορία γράφεται με ήχο και εικόνα… Όλοι λέμε, μια εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις κι αυτό δεν θα αλλάξει ποτέ, μόνο θα εξελίσσεται.

Από τις φωτογραφικές μηχανές παλαιού τύπου με τα φιλμ, στις σύγχρονες, ψηφιακές μηχανές κι από τον  σκοτεινό θάλαμο και τα σπιράλ του φιλμ για την εκτύπωση, στην εκτύπωση υψηλής ανάλυσης. Στο παιγνίδι της φωτογραφίας κι ένα «τρίτο μάτι». Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, τα γνωστά drones.

Το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ) με την ευκαιρία της 19ης Αυγούστου, Παγκόσμιας Ημέρας Φωτογραφίας μίλησε με φωτογράφους που ζουν και εργάζονται στην Κύπρο οι οποίοι ξεδίπλωσαν τις δικές τους εμπειρίες  ενασχολούμενοι με την τέχνη και την τεχνική της φωτογραφίας.

Ο Ανώτερος Φωτογράφος του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών, Χρίστος Αβρααμίδης, δήλωσε ότι η φωτογραφία είναι ένας ακήρυκτος φιλικός πόλεμος με το φως, ένα παιγνίδι με το φως για αυτό και η λέξη φωτογράφος, για να παίξεις όμως αυτό το παιγνίδι, πέρα από την τεχνική, χρειάζεσαι και την τέχνη. ‘Άλλο τεχνική κι άλλο τέχνη».

Ο ίδιος, κινδυνεύοντας να παρεξηγηθεί, όπως λέει, δηλώνει, «ηδονοβλεψίας» και εξηγεί ότι πρόκειται «για την ηδονή του να βλέπεις πράγματα που οι άλλοι δεν θα μπορούσαν γιατί εμείς ουσιαστικά καταγράφουμε την μοναδικότητα της αντανάκλασης αντικειμένων στο φως».

Σημειώνει, ωστόσο, ότι «η μεγάλη μαγκιά του φωτογράφου είναι να δώσει και να αποδώσει το ξεχωριστό που έχει η συγκεκριμένη στιγμή».

Ο Χρίστος Αβρααμίδης διαφοροποιεί τον εαυτό του ως φωτογράφο του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών με τους φωτογράφους που εργάζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες και τους ονομάζει «μαχόμενους».

Όπως είπε ο κ. Αβρααμίδης, «τις έντονες, τις μεγάλες, τις συγκινητικές στιγμές τις ζουν οι μαχόμενοι φωτογράφοι εγώ έχω μεγάλες συγκινήσεις φωτοδημοσιογραφικές από προσωπικότητες της πολιτικής ζωής που ποτέ δεν φανταζόμουν ότι θα έβλεπα από κοντά καθώς και από ιστορικές στιγμές του τόπου».

Ο Χρίστος Αβρααμίδης ασχολείται και με την καλλιτεχνική φωτογραφία η οποία του δίνει δημιουργικές συγκινήσεις από το θέατρο και τον χορό.

Ο Φωτογράφος/Φωτορεπόρτερ, Στέφανος Κουρατζής δήλωσε στο ΚΥΠΕ ότι «ζώντας σε ένα βιομηχανοποιημένο σύστημα οπτικής πληροφορίας, κατακλυζόμαστε παντοιοτρόπως από μια πληθώρα πρόσκαιρων φωτογραφικών σκουπιδιών».

Πρόσθεσε ότι αυτό έχει ως αποτέλεσμα «να βρισκόμαστε σε έναν διαρκή κίνδυνο αποπροσανατολισμού από την ίδια την ουσία της φωτογραφίας και το σημαντικό της ρόλο που διαδραματίζει από ανακάλυψης της στην καθημερινότητα μας αλλά κυρίως στην συλλογική μας μνήμη».

«Η φωτογραφία είναι μια γλώσσα επικοινωνίας με την ικανότητά της να έγκειται στην διαρκή της εξέλιξη», είπε ο κ. Κουρατζής.

Ανέφερε, επίσης, ότι η φωτογραφία,  «ως μέσο, επαναπροσδιορίζει συνειδητά κανόνες και όρια ακονίζοντας την αντίληψη μας και αμφισβητώντας το καθετί, οπτικά καθιερωμένο, στην ουσία του».

Όπως είπε ο Στέφανος Κουρατζής η φωτογραφία, «έχει ορίσει νέους ριζοσπαστικούς τρόπους οπτικής, νόησης και αισθητικής ενώ διαρκώς μας θυμίζει πως πρώτα βλέπουμε και μετά μιλάμε ενώ ταυτόχρονα απαιτεί γνώση, εξάσκηση, επιμονή, αφοσίωση και εξέλιξη».

« Η φωτογραφία, είναι το κλειδί που ξεκλειδώνει τις αλυσίδες της υποκειμενικής πραγματικότητας όπως έχουμε ή μας έχουν μάθει να την αντιλαμβανόμαστε. Ακόμα και όταν όλα σήμερα μοιάζουν να έχουν τελματώσει, ακριβώς εκεί, αποκτούν άλλα νοήματα και διαστάσεις πέρα από τα συμβατικά», συνέχισε ο κ. Κουρατζής.

Πρόσθεσε ότι η φωτογραφία είναι αυτή που καταφέρνει να «συνδέει το σήμερα με το χτες και ταυτόχρονα το μέλλον με το παρελθόν».

«Μια φωτογραφία, και το όποιο αισθητικό αποτέλεσμα της, είναι ουσιαστικά μια φευγαλέα ματιά, πέρα από την τεχνική, στην ίδια την προσωπικότητα αλλά και πτυχών που αποτελούν το είναι ενός δημιουργού», είπε, κλείνοντας ο Στέφανος Κουρατζής.

Δηλώνοντας ερασιτέχνης με την παραδοσιακή έννοια της λέξης αυτή του εραστή της τέχνης, ο Ρώμος Κοτσώνης, με το που ανατέλλει ο ήλιος έχει στον ώμο την φωτογραφική μηχανή και στο χέρι το κλειδί της μοτοσυκλέτας και με αμέτρητα κλικ «παγιδεύει» τις ομορφιές του νησιού. Τις στέλνει σε διεθνείς διαγωνισμούς. Οι διακρίσεις δεκάδες.

Μία από τις σημαντικότερες φωτογραφίες του είναι αυτή που κατάφερε «στο παρά ένα» στην πόντιση του τεχνητού ύφαλου «Κερύνεια» στην Αγία Νάπα.

Ο Ρώμος Κοτσώνης εξηγεί ότι «πριν το σκάφος βυθιστεί εξ ολοκλήρου, εκεί στο υψηλότερο του μέρος που βρίσκεται ο καπετάνιος και έχει γύρω – γύρω γυαλιά τα οποία αφαιρούν, μόλις έφυγε όλος ο αέρας και το σκάφος βυθίστηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου και έμεινε μόνο το παράθυρο του καπετάνιου, το μισό δευτερόλεπτο που έφευγε και ο τελευταίος αέρας, πρόλαβα το κλικ».

Ανέφερε ότι φωτογραφίζει τα πάντα και οτιδήποτε μπορεί να κεντρίσει το μάτι και το μυαλό του.

«Για να κεντρίσει κάτι το μάτι και το μυαλό μου υπάρχει λόγος. Και εκείνο το ερέθισμα πρέπει να βρω τρόπο να το αποτυπώσω και λέω μέχρι σήμερα ότι ακόμα προσπαθώ να αποτυπώσω φωτογραφικά όλα όσα είδα και ένιωσα διότι το κλικ που κάνεις δεν σημαίνει αυτόματα ότι μεταφέρεις και στον θεατή τα όσα είδες και ένιωσες. Ακόμα το παλεύω και εύχομαι να το καταφέρω σε αυτή τη ζωή. Νομίζω πάω καλά», είπε, κλείνοντας, ο Ρώμος Κοτσώνης.

Στην τελευταία της έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Σιωπηλοί ΄Ηχοι» αναφέρθηκε η φωτογράφος του ΚΥΠΕ Κάτια Χριστοδούλου.

Η έκθεση αποτελείτο από 20 πορτραίτα ανθρώπων που πάσχουν από τη νόσο του Αλτσχάϊμερ μέσα από τα οποία η φωτογράφος παρουσίασε το ψυχο-κοινωνικό μέρος  της νόσου σε μια προσπάθεια να ευαισθητοποιήσει το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

«Στόχος μου είναι να δώσω φωνή σε αυτά τα άτομα προκειμένου να μπορέσουν να μεταδώσουν στο κοινό το αίσθημα της μοναξιάς που τα κατακλύζει» δήλωσε η κ. Χριστοδούλου η οποία χρειάστηκε εννέα συνολικά μήνες για να ολοκληρώσει αυτή της την έκθεση όσο δηλαδή «χρειάζεται και ένα παιδί για να γεννηθεί», επισημαίνει.

Παγκόσμια Ημέρα Φωτογραφίας
——————————————-

Στις 19 Αυγούστου γιορτάζεται κάθε χρόνο η παγκόσμια ημέρα φωτογραφίας και αφορμή για αυτό υπήρξε η «Daguerreotype».

Πρόκειται για μια φωτογραφική διαδικασία η οποία αναπτύχθηκε από τους Γάλλους Louis Daguerre και Joseph Nicephore Niepce το 1837 και είχε ως αποτέλεσμα την πρώτη ασπρόμαυρη φωτογραφία του κόσμου, την οποία ο Nicéphore Niépce πέτυχε χρησιμοποιώντας μία Camera Obscura και την τεχνική της ηλιοτυπίας, με χρόνο έκθεσης 8 ώρες.

Στις 9 Ιανουαρίου 1839 η Γαλλική Ακαδημία Επιστημών ανακοίνωσε τη διαδικασία του Daguerreotype και στις 19 Αυγούστου του ίδιου έτους η γαλλική κυβέρνηση αγόρασε το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και ανακοίνωσε την εφεύρεση ως ένα δώρο “ελεύθερο στον κόσμο”.

Από τότε, η 19η του Αυγούστου χαράχτηκε ως η παγκόσμια ημέρα φωτογραφίας και κάθε χρόνο γίνεται ολοένα και πιο αποδεκτή από τους φωτογράφους ανά τον κόσμο.
(ΚΥΠΕ/ΑΑΓ/ΑΑΡ)

Exit mobile version