Συνεχίστηκε σήμερα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών η συζήτηση των κυβερνητικών νομοσχεδίων για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας, με τους βουλευτές να υποβάλλουν τις εισηγήσεις τους επί των νομοσχεδίων και να θέτουν σειρά ερωτημάτων και κυρίως σε σχέση, μεταξύ άλλων, με τον τρόπο παραχώρησης αυξήσεων στους δημοσίους υπαλλήλους με βάση την αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ και τον τρόπο αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων.
Ο Διευθυντής του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού Κύπρος Κυπριανού τόνισε ότι “σε καμιά περίπτωση η αύξηση του κρατικού μισθολογίου δεν θα ξεπερνά το όριο αύξησης του ΑΕΠ” και ζήτησε χρόνο για να καταθέσει υπόμνημα, μόλις υπάρχουν και τα τελευταία στοιχεία από το Υπουργείο Οικονομικών, που να απαντούν σε σειρά ερωτημάτων για τον τρόπο αύξησης του κρατικού μισθολογίου με αριθμούς, προβλέψεις και εκτιμήσεις.
Είπε ότι έχουν γίνει ασκήσεις από το Υπουργείο Οικονομικών και διαπιστώσαμε ότι με ομαλούς ρυθμούς ανάπτυξης και η ετήσια προσαύξηση θα καταβάλλεται και ο τιμάριθμος αν υπάρχει.
Παραθέτοντας παράδειγμα, εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε ότι με τα σημερινά δεδομένα αύξησης του ΑΕΠ, υπάρχει ένα περιθώριο παραχώρησης αυξήσεων της τάξης του 2,2% το 2017 και περίπου 3,2% για το 2018, με βάση την ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ.
Ουσιαστικά σου δίνει το περιθώριο παραχώρησης των γενικών αυξήσεων στο προσωπικό. Άρα με τα ποσοστά αυτά είναι διαθέσιμο για να δώσεις προσαυξήσεις, την ΑΤΑ και τις γενικές αυξήσεις, σημείωσε.
Αναλύοντας τις αυξήσεις του 2017, ανέφερε ότι οι προσαυξήσεις υπολογίζονται περίπου στο 0,8% του κρατικού μισθολογίου και παραμένει (από το 2,2%) το 1,4% και πρόσθεσε ότι αν η ΑΤΑ θα είναι περίπου 1-1,5%, τότε παραχωρείς το 50% και παραμένει ένα μικρό ποσοστό 0,6% για παραχώρηση μέσω διαπραγμάτευσης γενικών αυξήσεων.
Από την πλευρά του, ο κ. Κυπριανού είπε ότι το υπόλοιπο που παραμένει (0,6%) είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης και συμφωνίας αν υποβληθεί αίτημα και δεν σημαίνει σε καμιά περίπτωση ότι αυτόματα παραχωρείται το όποιο περιθώριο υπάρχει.
Ανέφερε επίσης ότι το νομοσχέδιο για το κρατικό μισθολόγιο είναι μέρος της μεταρρύθμισης που έχει γίνει σε σχέση με το κρατικό μισθολόγιο, υπενθυμίζοντας ότι έγινε μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού τόσο για τους υφιστάμενους όσο και τους μελλοντικούς με εξοικονομήσεις πέρα των 10 δισεκατομμυρίων σε βάθος δεκαετίας.
Αναφέρθηκε επίσης στις αποκοπές που είναι μόνιμες και σημείωσε ότι “το νομοσχέδιο για το κρατικό μισθολόγιο είναι ένα κομμάτι μιας μεταρρύθμισης, η οποία έχει οδηγήσει σαν ποσοστό το κόστος του κρατικού μισθολογίου της Κύπρου κοντά (ελαφρώς πιο πάνω) στο μέσο όρο του κρατικού μισθολογίου της Ευρώπης”.
Στην Επιτροπή Οικονομικών τέθηκε και το ενδεχόμενο να ανοίξουν θέσεις με κλίμακες Α11 και Α13 για να τις διεκδικήσουν ενδιαφερόμενοι που είναι εκτός μιας υπηρεσίας.
Ο κ. Κυπριανού είπε ότι συζητήθηκε και το ενδεχόμενο να ανοίξουν και η Α11 και η Α13 αλλά δεχόμενοι και κάποια επιχειρήματα ότι ο δημόσιος υπάλληλος ο οποίος διορίζεται πρέπει να έχει μια προοπτική καριέρας, πρέπει να έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει εσωτερικά τις κλίμακες αυτές.
Είναι δύο επίπεδα προαγωγών και δεν νομίζω ότι θα αλλάξει και πάρα πολύ η κατάσταση, ανέφερε και πρόσθεσε ότι είναι συμφωνία που έκανε η Κυβέρνηση με την ΠΑΣΥΔΥ και θα τη σεβαστή αλλά είναι δικαίωμα της Βουλής να αποφασίσει αν θα ακολουθήσει και κάτι άλλο.
Είπε ακόμη ότι πρώτα δημιουργείται μια θέση και μετά γίνονται τα σχέδια υπηρεσίας και σημείωσε πως σε σχέση με την κλίμακα Α13 έχει κατατεθεί στη Βουλή με επιστολή του Τμήματος μια προτεινόμενη ομαδοποίηση όπου από 60 – 65 θέσεις Α13 μειώνονται γύρω στις 15.
Αξιολόγηση δημοσίων υπαλλήλων
———————–
Σημαντικό χρόνο η Επιτροπή εξάντλησε στον τρόπο αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, με βουλευτές να θέτουν την ανάγκη ύπαρξης μιας δίκαιης διαδικασίας αξιολόγησης. Απόψεις εκφράστηκαν και για αμφίδρομη αξιολόγηση, δηλαδή οι αξιολογημένοι να αξιολογούν τους προϊστάμενους τους.
Αναφέροντας ότι το ζήτημα δεν είναι να πούμε ότι θα κάνουμε ένα επαναστατικό σύστημα αξιολόγησης, ο κ. Κυπριανού είπε ότι πρέπει να δούμε και τις καλές πρακτικές που ακολουθούνται στο εξωτερικό και ποια είναι τα αποτελέσματα.
“Προσωπικά δεν έχω υπόψη μου δημόσια υπηρεσία που το εφαρμόζει (την αμφίδρομη αξιολόγηση) και θα λαμβάνεται υπόψη για σκοπούς προαγωγής ή διορισμού”, σημείωσε.
Ανέφερε ότι παραμένει η θέση ότι “θα μπορούσαμε να το δούμε αλλά αφήστε να κάνουμε το πρώτο βήμα και μετά πάμε στο δεύτερο” για αξιολόγηση των προϊστάμενων από τους υφιστάμενους. Πρόσθεσε ότι αυτό έχει σχέση και με την νοοτροπία που χρειάζεται να ωριμάσει.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση από πλευράς ΑΚΕΛ, ο κ. Κυπριανού διερωτήθηκε κατά πόσον “αν δεν είναι ο προϊστάμενος αρμόδιος σε θέματα διορισμών ή προαγωγών τότε ποιος θα είναι”.
Ανέφερε ότι απασχόλησε το Υπουργείο Οικονομικών να γίνει ένας μηχανισμός κάτω από ένα Γενικό Διευθυντή σε ένα Υπουργείο, ο οποίος να εξετάζει ενστάσεις από υπαλλήλους σε σχέση με την αξιολόγηση τους και διερωτήθηκε αν το 60% των υπαλλήλων έκανε ενστάσεις, τότε θα καλείτο ο Γενικός Διευθυντής να αποφανθεί επί όλων αυτών των ενστάσεων και χωρίς να είναι ο άμεσα προϊστάμενος που θα έχει γνώση το τι κάνει ο υπάλληλος.
“Γνώση έχουν οι αξιολογητές, οι προϊστάμενοι, οι διευθυντές αλλά αν υπάρχουν εισηγήσεις που διορθώνουν ή προστατεύουν από φαινόμενα αυθαιρεσίας πολύ ευχαρίστως να τις δούμε”, πρόσθεσε.
Αναφορικά με τη μείωση της βαρύτητας στις αξιολογήσεις του προσωπικού είτε των προϊστάμενων είτε της ετήσιας έκθεσης, ο κ. Κυπριανού είπε ότι το Τμήμα του είναι ανοικτό σε εισηγήσεις να τεθεί μια εσωτερική διαδικασία, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι όπου υπάρχει ο ανθρώπινος παράγοντας θα υπάρχει αδικία.
Ανέφερε, ωστόσο, πως θεωρεί λάθος ο προϊστάμενος να είναι εντελώς ξεκομμένος από οποιανδήποτε διαδικασία επιλογής προσωπικού ή κρίσης σε προαγωγές και πρόσθεσε ότι οι εμπειρογνώμονες του Ηνωμένου Βασιλείου και της Διεθνούς Τράπεζας συζητούσαν ακόμη και την κατάργηση της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας και για αποκέντρωση της διαδικασίας προαγωγής και προσλήψεων στα Υπουργεία, ενώ “εμείς ενεργήσαμε μέσα στα επιτρεπτά συνταγματικά όρια”.
Ανέφερε επίσης θα ήταν υπερβολικό, για να πάρει κάποιος προαγωγή από την Α2-5-7 στις Α8-9, θα πρέπει να περνά σε κέντρο αξιολόγησης, καθώς αυτό θα συνεπάγεται χρόνος και κόστος και πρόσθεσε ότι είναι αρκετή μόνο η γραπτή εξέταση.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Ονούφριος Κουλλάς, σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ανέφερε ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις που θέλουν το κρατικό μισθολόγιο να επιστρέψει στην κατάσταση των αλόγιστων αυξήσεων και στις πρακτικές που οδήγησαν στα μεγάλα ελλείμματα και το ψηλό δημόσιο χρέος.
Πρόσθεσε ότι ο ΔΗΣΥ αντιπρότεινε όπως οι μισθολογικές αυξήσεις περιοριστούν στην πραγματική αύξηση του ΑΕΠ, αντί επί του ονομαστικού ΑΕΠ και αυτή η διαφορά, κάθετα και κάθε χρόνο να παραχωρείται στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, όπως οι χαμηλοσυνταξιούχοι, οι πολύτεκνες οικογένειες και τους πληγέντες της οικονομικής κρίσης.
“Ζητούμε από όλες τις πολιτικές δυνάμεις να τοποθετηθούν επί αυτής της ιδέας”, πρόσθεσε και διευκρίνισε ότι αυτό που προτείνει το νομοσχέδιο είναι η αύξηση του κρατικού μισθολογίου μέχρι του ύψους της ονομαστικής αύξησης του ΑΕΠ (πραγματική αύξηση ΑΕΠ + πληθωρισμός).
Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Κουλλάς ανέφερε ότι την περασμένη εβδομάδα ο ΔΗΣΥ κατέθεσε την άποψη με βάση την οποία μέρος της δυνητικής αύξησης στο μισθό του δημοσίου υπαλλήλου να παραχωρείται στη βάση της αξιολόγησης, η οποία με τον τρόπο που προτείνει η Κυβέρνηση γίνεται πιο αντικειμενική.
Ανέφερε επίσης ότι άλλη πρόταση διαλαμβάνει πως όταν υπάρχει ύφεση στο ΑΕΠ θα μειώνεται αντίστοιχα το κρατικό μισθολόγιο ώστε να εξοικονομούνται πόροι για έργα ανάπτυξης και για τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου ανέφερε ότι κατά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών για τη λεγόμενη μεταρρύθμιση επαναβεβαιώθηκε ότι πρόκειται για κατ` επίφαση μεταρρύθμιση της δημοσίας υπηρεσίας, που περιλαμβάνει αλλαγές οι οποίες δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα που υπάρχει στη δημόσια υπηρεσία, αλλά θα προκαλέσουν περαιτέρω δυσλειτουργία της και δεν θα συμβάλουν στη μείωση του διοικητικού κόστους και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη.
Πρόσθεσε ότι η πρόταση του ΑΚΕΛ ότι για αξιολόγηση των προϊστάμενων από τους υφιστάμενους, που θα αποτελούσε καινοτόμο αλλαγή στη λειτουργία της δημόσιας υπηρεσίας, λέχθηκε ότι δεν μπορεί να γίνει τώρα και θα πρέπει να αφεθεί για μετέπειτα στάδιο.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ είπε πως στη μεταρρύθμιση υπάρχει η σκοπιμότητα και στόχος από μέρους της Κυβέρνησης να αντικαταστήσει το σύστημα της ελεύθερης συλλογικής διαπραγμάτευσης με νομοθετική ρύθμιση, που είναι απαράδεκτο και ταυτόχρονα να στρώσει κόκκινο χαλί για την ιδιωτικοποίηση της CYTA μέσα από το νομοσχέδιο για την κινητικότητα.
Κληθείς να σχολιάσει τη δήλωση του κ. Κουλλά για κόμματα που θέλουν να διατηρήσουν τις αλόγιστες αυξήσεις στο κρατικό μισθολόγιο, είπε πως πρόκειται για κινδυνολογία από μέρους της κυβερνητικής πλευράς και του κυβερνώντος κόμματος, προκειμένου να περάσουν τις θέσεις τους και κάλεσε ΔΗΣΥ και Κυβέρνηση να αναφέρουν πότε η συνδικαλιστική πλευρά συμπεριφέρθηκε με ανεύθυνο τρόπο στο κόστος και την αύξηση των μισθών.
Το κυβερνητικό στρατόπεδο προσπαθεί να δαιμονοποιήσει το σύστημα της ελεύθερης διαβούλευσης, συνέχισε ο κ. Στεφάνου, προσθέτοντας ότι είναι ένα να λαμβάνεις υπόψη τα προβλήματα και άλλο να προσπαθείς να αντικαταστήσεις την ελεύθερη συλλογική διαπραγμάτευση με νόμο.
Κληθείς να τοποθετηθεί στη εισήγηση του ΔΗΣΥ για μείωση μισθών όταν το ΑΕΠ μειώνεται, είπε πως σε αυτό απάντησε η Κυβέρνηση με τη θέση ότι για μείωση ΑΕΠ δεν θα πρέπει να μειώνεται ο μισθός.
Πέραν του ζητήματος της φιλοσοφίας του προτεινόμενου πλαισίου, είπε πως θα δημιουργηθούν πολλά καθώς υφιστάμενοι υπάλληλοι δεν θα επιθυμούν την είσοδο νέων υπαλλήλων αφού το κόστος των προσλήψεων θα αφαιρείται από τις αυξήσεις και αυτό θα προκαλέσει δυσλειτουργία στη δημόσια υπηρεσία.
Το ΑΚΕΛ θα αναμένει τη συζήτηση στην Ολομέλεια κατά την οποία θα καταθέσει ολοκληρωμένα τις θέσεις του και κατέληξε τονίζοντας ότι το ΑΚΕΛ δεν μπορεί να συμφωνήσει με τη λογική της νομοθετικής ρύθμισης έναντι της συλλογικής διαπραγμάτευσης.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Άγγελος Βότσης, λέγοντας πως κρίνεται θετικό ότι κάποιες από τις απόψεις του ΔΗΚΟ θα μπορούσαν να γίνουν αποδεκτές από την κυβερνητική πλευρά, είπε ότι προσπαθούμε να πείσουμε την Κυβέρνηση ώστε να λυθεί το πρόβλημα με τις αυξήσεις με τον τρόπο που λύθηκε στον ευρύτερο δημόσιο τομέα με συλλογικές συμβάσεις.
Θέλουμε τρόπους ώστε να μην υπάρχει ανεξέλεγκτη αύξηση του κρατικού μισθολογίου και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πορεία της οικονομίας, τόνισε, ενώ πρόσθεσε ότι έγινε πρόταση που μέχρι τώρα δεν έπεισε την Κυβέρνηση και ανέφερε πως ίσως την πείσουμε τις επόμενες ημέρες.
Η Βουλευτής της Συμμαχίας Πολιτών Άννα Θεολόγου ανέφερε πως οι θέσεις της Συμμαχίας επί των κυβερνητικών προτάσεων είναι να μην δίδονται οποιεσδήποτε γενικές αυξήσεις όταν δεν αλλάζουν οι αρμοδιότητες του υπαλλήλου.
Πρόσθεσε πως η προσαύξηση με βάση το ονομαστικό ΑΕΠ μπορεί να δημιουργήσει σοβαρό φούσκωμα στις δαπάνες για το δημόσιο όταν έχουμε ψηλά ποσοστά ανάπτυξης, και ανέφερε πως θα μπορούσε να αντισταθμιστεί με την αύξηση στη συνεισφορά στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ώστε να συνάδει με βάση τις εισφορές από τους ιδιωτικούς υπαλλήλους.
“Ζητούμε να δοθεί η ευχέρεια στους πολίτες να αξιολογούν τους δημόσιους υπαλλήλους στα τμήματα που έχουν άμεση επαφή με τον πολίτη”, συνέχισε προσθέτοντας ότι το υφιστάμενο σύστημα υποβολής ηλεκτρονικών παραπόνων δεν λειτουργεί καθόλου.
Κατέληξε αναφέροντας ότι οι θέσεις της Συμμαχίας θα συγκεκριμενοποιηθούν στις προτάσεις νόμους και στις τροποποιήσεις που θα κατατεθούν από τη Συμμαχία.
Ο Βουλευτής των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης ανέφερε ότι είναι προφανές ότι υπάρχουν πολύ έντονες αντίθετες απόψεις από τις κυβερνητικές προτάσεις.
Πρόσθεσε ότι κερδίζει έδαφος η άποψη ότι δεν μπορεί μόνο το ΑΕΠ να αποτελεί τον παράγοντα που θα καθορίζει την αύξηση του κρατικού μισθολογίου και η ιδέα για αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων και από κάτω προς τα πάνω και από τους πολίτες.
Εμείς θεωρούμε ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να γίνουν προαγωγές χωρίς εξετάσεις, συνέχισε, δηλώνοντας ότι θέλουμε μεταρρύθμιση και μια καλύτερη δημόσια υπηρεσία, αλλά θεωρούμε ότι οι προτάσεις της Κυβέρνησης δεν είναι αντάξιες των αναγκών της δημόσιας υπηρεσίας.
“Χρειαζόμαστε καινοτόμες μεταρρυθμίσεις”, ανέφερε, προσθέτοντας ότι το πλαίσιο που προτείνεται είναι το αποτέλεσμα της συνεννόησης μεταξύ της Κυβέρνησης και της ηγεσίας της ΠΑΣΥΔΥ.
“Η δημόσια υπηρεσία δεν ανήκει στην ΠΑΣΥΔΥ και την ηγεσία της, αλλά στην κοινωνία, και πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας κατέληξε”, ο κ. Περδίκης.
(ΚΥΠΕ/ΚΣΤ/ΜΦ/ΜΜ)