Πολυθέαμα η τελετή έναρξης του Πάφος 2017 που προσεγγίζεται από το μύθο του Πυγμαλίωνα και της Γαλάτειας
Στην τελετή έναρξης του Πάφος 2017, διάφορες σκηνές που από κοινού αποφασίστηκαν με τη δημιουργική ομάδα, συντάσσουν ένα πολυθέαμα μέσα από το οποίο προσεγγίζεται ο μύθος του Πυγμαλίωνα και της Γαλάτειας με αφηρημένο και μοντέρνο τρόπο, δήλωσε στο ΚΥΠΕ η μουσικός Χριστίνα Αθηνοδώρου, που “υπογράφει”, με το δικό της ξεχωριστό τρόπο τη σύνθεση, την ενορχήστρωση, την επιμέλεια και το συντονισμό της τελετής έναρξης.
Ως επί το πλείστον, είπε, οι μουσικές συνθέσεις που επενδύουν τις σκηνές αυτές είναι πρωτότυπες και γραμμένες για ηλεκτρονικά μέσα και φωνές. Μετά από μεγάλο αριθμό ωρών ακρόασης, έγινε μια επιλογή αποσπασμάτων από έργα άλλων συνθετών, τα οποία εξυπηρετούν δημιουργικά την ιδέα, ενώ θα υπάρχει και ένα μέρος όπου η μουσική θα παίζεται ζωντανά, ανέφερε.
Σύμφωνα με την κ. Αθηνοδώρου μέσα από αυτά, προέκυψε και ο διπλός της ρόλος στη Δημιουργική Ομάδα της τελετής έναρξης: “Από τη μία αυτός του συνθέτη που από πλευράς ήχου έχει διανύσει σχολαστικά το κάθε δευτερόλεπτο για να γραφτεί, να ενορχηστρωθεί και να ηχογραφηθεί η μουσική, και από την άλλη αυτός του συντονιστή των επιμέρους μουσικών ομάδων που θα συμμετέχουν είτε ζωντανά στην τελετή, μεταξύ αυτών, τοπικά σχήματα όπως η Χορωδία του Μουσικού Λυκείου Πάφου σε διδασκαλία Ισαβέλλας Χριστοφίδου, η Φιλαρμονική της Πάφου, και προσκεκλημένοι καλλιτέχνες όπως η Umut Albayrak, Σάββας Χριστοδούλου και η Aarhus Jazz Orchestra”.
Παράλληλα πρόσθεσε είχε τη χαρά να συνεργαστεί με εξαιρετικούς ανθρώπους που δάνεισαν τις φωνές τους στις ηχογραφήσεις των μουσικών, μεταξύ αυτών ηθοποιοί και τραγουδιστές όπως ο Ανδρέας Τσέλεπος, ο Νεοκλής Νεοκλέους, ο Μάριος Ανδρέου, η Φιλονίλα Χριστοφόρου και η Μαρία Ανδρέου.
Είχε τη χαρά όμως σημείωσε, να δουλέψει με χαρισματικά παιδιά όπως η Ερμίνα Καλογήρου, ο Κυριάκος Αναστασίου και η Λένα Χαραλάμπους, αλλά και με τα παιδιά από το Θεατρικό Ινστιτούτο Πάφου που δάνεισαν τις φωνές τους σε πολλά tracks, όπως η Βασιλική Αναστασίου που «δάνεισε» ευγενικά μια πανέμορφη διασκευή με τη χορωδία Amalgamation.
Η κ. Αθηνοδώρου ανέφερε πως ταυτόχρονα, με άξονα την ιδέα του Ανοικτού Εργοστασίου Πολιτισμού, ηχογραφήθηκαν και έχουν επεξεργαστεί ηλεκτρονικά εκατοντάδες ήχοι που θα μπορούσε να παράγει στη δουλειά του ένας τεχνίτης όπως π.χ. ο Πυγμαλίωνας, ενώ ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον πατέρα της για την πολύτιμη συμβολή του στο πείραμα μου αυτό.
Και ακόμα, μέσα στο 2016, άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο και χειμώνα, ηχογραφήθηκαν – όπως είπε – άπειρα κύματα από τη θάλασσα της Πάφου, που θα μεταφερθούν μέσω του soundtrack, από την Κάτω Πάφο στο κέντρο της πόλης.
Όλα αυτά στη διάρκεια μίας περίπου ώρας της τελετής έναρξης στην Πλατεία της 28ης Οκτωβρίου.
Προηγουμένως, σημείωσε, σε κοντινά σημεία, εφτά χορωδίες από όλη την Κύπρο θα αναδείξουν τον ιδιαίτερο τους χαρακτήρα η κάθε μία, σε δεκαπεντάλεπτες παρουσιάσεις, που θα αποτελέσουν την Είσοδο.
Ερωτηθείσα πώς εμπνεύστηκε και πώς ανταποκρίθηκε στο μύθο της Γαλάτειας και του Πυγμαλίωνα, η κ. Αθηνοδώρου είπε πως όταν το Πάφος 2017 της ανάθεσε τη δημιουργία της μουσικής για την Έναρξη, ήξερε ότι ο όγκος εργασίας, πίεσης και ψυχολογικών απαιτήσεων θα ήταν τεράστιος, πράγμα που διαπίστωσε τους τελευταίους μήνες δουλεύοντας ασταμάτητα.
Δέχτηκε, ανέφερε, μετά από πολλή σκέψη, γιατί το project αποτελεί σπάνια μορφή συνδυασμού τεχνών, στο πλαίσιο μιας σπάνιας ευκαιρίας για την πόλη της Πάφου και της Κύπρου γενικότερα, αλλά και για την ίδια προσωπικά, που εδώ και πάνω από δεκαπέντε συναπτά έτη, συνειδητά αφιερώθηκε στη σύνθεση και την έρευνα παραγωγής ήχων φυσικών οργάνων.
Μέσω των ηλεκτρονικών όμως ήχων, σε συνδυασμό με όλα αυτά που προανέφερε, θέλησε, όπως είπε, να εκμεταλλευτεί την πολυσημία του μύθου του Πυγμαλίωνα και της Γαλάτειας: ο ποιητής-τεχνίτης ζητά και ελπίζει στο ανέφικτο, δηλαδή να ζωντανέψει το δημιούργημά του, η επιθυμία του εισακούεται, ενώνεται μαζί του και ο καρπός της ένωσης, φέρνει ένα νέο δημιούργημα.
“Με κίνδυνο να γίνω γραφική με άσκοπους παραλληλισμούς, δεν μπορώ ως καλλιτέχνης να μην συμμεριστώ την ανάγκη του μυθικού τεχνίτη, να ελπίζει στην αλήθεια που κρύβει το παράδοξο και το αδύνατο μέσα σε κλίμα γενικευμένης άρνησης” είπε στο ΚΥΠΕ η μουσικός.
Έτσι, εξήγησε, προσέγγισα ακριβώς και το project μέσα στο κλίμα που υπήρχε στη χώρα μας για το θέμα της ΠΠΕ.
Κυρίως όμως, έτσι προσέγγισε την ίδια τη μουσική. Προσπάθησε δηλαδή, όπως επεξήγησε, να συνδυάσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ετερόκλητα στοιχεία από αρμονικής, κινησιογραφικής, ρυθμικής, χρονικής και ενορχηστρωτικής πλευράς, ούτως ώστε το όλο, να αποτελεί τη μετουσίωση όλων αυτών των στοιχείων σε ένα νέο δημιούργημα.
Κληθείσα να σχολιάσει σε ποιους χώρους θα γίνουν τα μουσικά δρώμενα, η κ. Αθηνοδώρου ανέφερε πως το διήμερο 28-29 Ιανουαρίου 2017 συμπεριλαμβάνει πολλές εκδηλώσεις μουσικής. Μία από αυτές που επιμελείται είναι το project με τίτλο Espresso Solo Espressivo, μέσα από το οποίο προωθείται και η ιδέα του μετακινούμενου ακροατηρίου. Πρόκειται για πέντε μισάωρα σόλο ρεσιτάλ σε πέντε καφενεία της κεντρικής Πάφου, με ταλαντούχους νέους ερμηνευτές κλασικής μουσικής οι οποίοι, μεταξύ άλλων, θα παρουσιάσουν και έργα που έχουν επιλεγεί μετά από πρόσκληση του Πάφος2017 σε συνθέτες.
Πρόσθεσε πως οι ενδιαφερόμενοι αναλυτικά μπορούν να βρουν λεπτομέρειες για όλες τις εκδηλώσεις του διημέρου στην ιστοσελίδα του οργανισμού: http://www.pafos2017.eu/event/τελετή-έναρξης/.
Σε ερώτηση κατά πόσο η Ορχήστρα Jazz του Άαρχους θα δώσει συναυλία κατά την εναρκτήρια τελετή, ανέφερε πως η Aarhus Jazz Orchestra θα δώσει συναυλία στην Πλατεία Κέννεντυ το μεσημέρι του Σαββάτου και θα παρουσιάσει νέο έργο του Δανού συνθέτη Lars Møller, το οποίο γράφτηκε ειδικά για την εκδήλωση έναρξης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Aarhus2017.
Η Χριστίνα Αθηνοδώρου γεννήθηκε στην Πάφο, σπούδασε μουσική στην Αγγλία και τη Γαλλία και ζει μεταξύ Κύπρου, Λονδίνου και Παρισιού. Συνθέτρια και μαέστρος, δραστηριοποιείται σε συνεργασία με διάφορα καλλιτεχνικά σύνολα στο πλαίσιο ποικίλων πολιτιστικών δράσεων, ενώ ο κατάλογος των έργων της περιλαμβάνει πάνω από πενήντα συνθέσεις μουσικής για ορχήστρα, μουσική δωματίου, φωνητική, ηλεκτρονική και σκηνική μουσική.
Έργα της έχουν παρουσιαστεί διεθνώς (Φεστιβάλ Συμφωνικής Μουσικής Grafenegg, Μπιενάλε Βενετίας, Konzerthaus Βιέννης, Βερολίνου, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Αθηνών, Salle Pleyel Παρίσι κ.α.) και έχει διευθύνει μουσικά σύνολα και ορχήστρες στην Αγγλία, Αυστρία, Κύπρο, Φινλανδία και αλλού.
(ΚΥΠΕ/ΚΠ/ΜΜ)