Στην Επ. Μεταφορών πρόταση νόμου για εργοδότηση Κυπρίων πλοηγών στα λιμάνια

Στην Επ. Μεταφορών πρόταση νόμου για εργοδότηση Κυπρίων πλοηγών στα λιμάνια

Την αντίθεση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων προκαλεί πρόταση νόμου της βουλευτού της Συμμαχίας Πολιτών Άννας Θεολόγου για διορισμό Κυπρίων στις θέσεις των πληρωμάτων των θαλάσσιων υπηρεσιών στα λιμάνια της Δημοκρατίας.

Το θέμα συζητήθηκε σήμερα, Παρασκευή, ενώπιον της κοινοβουλευτικής επιτροπής Μεταφορών με την κ. Θεολόγου να σημειώνει ότι στόχος είναι η κατοχύρωση της εργοδότησης Κυπρίων πολιτών στη θέση των πλοηγών, οι οποίοι γνωρίζουν και τη μορφολογία του λιμανιού.

Με την πρόταση διαφώνησε το Υπουργείο Μεταφορών με την εκπρόσωπο του Υπουργείου Δέσποινα Μέρτακα να σημειώνει ότι αυτή είναι αντισυνταγματική διότι επιδιώκεται δια νόμου να αφαιρεθεί αρμοδιότητα που είναι αποκλειστική στο Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο συνταγματικά είναι το καθ` ύλην αρμόδιο εκτελεστικό όργανο να καθορίζει αυτό και μόνο και να εγκρίνει θέσεις.

Όπως είπε, πριν υπογραφούν οι συμβάσεις παραχώρησης, το Υπουργικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει κανονισμούς καθορίζοντας τις προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του πλοηγού. Όπως είπε στους κανονισμούς τέθηκε ως προϋπόθεση οι πλοηγοί να είναι πρόσωπα που να γνωρίζουν πολύ καλά την ελληνική και αγγλική.

Με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς δεν μπορεί να γίνεται διάκριση σε πολίτες της ΕΕ. Δεν μπορεί διά νόμου να προσπαθήσουμε στον ιδιωτικό τομέα να πούμε σε ιδιώτη εργοδότη ποιον θα προσλαμβάνει. Η κρατική εξουσία περιορίζεται στην υλοποίηση κριτηρίων και προϋποθέσεων, είπε.

Εκ μέρους του ΑΚΕΛ, ο Κώστας Κώστα αναφέρθηκε στα προβλήματα που προκύπτουν στο λιμάνι Λεμεσού μετά το πέρας της μεταβατικής περιόδου επικρίνοντας το Υπουργείο ότι άλλαξε το νόμο για τους πλοηγούς, έτσι να μπορούν οι ιδιώτες ανάδοχοι να μπορούν να φέρνουν ξένους και να τυγχάνουν εκπαίδευσης από Κύπριους

Υπέρ της πρότασης νόμου τάχθηκαν εκπρόσωποι των εργαζομένων στις θαλάσσιες υπηρεσίες, λέγοντας ότι αυτό θα βοηθήσει στην εργοδότηση Κυπρίων.

Εκπρόσωπος της ΣΥΠΑΛΚ υποστήριξε ότι «θα μπούμε σε μπελάδες λόγω προβλήματος επικοινωνίας».

Πάντως, στη συνεδρία υπήρξε αντιπαράθεση μεταξύ του Θράσου Τσαγγαρίδη, μέλους του ΔΣ της Αρχής Λιμένων Κύπρου και του Δημήτρη Πάτσαλου, Προέδρου της ΣΥΑΛΚ με τον πρώτο να επικρίνει την συντεχνία και τον κ. Πάτσαλο προσωπικά για τον «εγκλωβισμό των αναδόχων», όπως είπε.

«Η προσπάθεια που έγινε ήταν για να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένα συμφέροντα και όχι για να εξυπηρετηθεί η υπηρεσία των πλοηγών», είπε.

Απαντώντας ο κ. Πάτσαλος επέκρινε τη ΑΛΚ ότι «μεροληπτεί υπέρ του αναδόχου με τρόπο σκανδαλώδη».

Εν τω μεταξύ, μετά από την εμπορικοποίηση του Λιμένα Λεμεσού και τις συμβάσεις παραχώρησης στις ανάδοχες εταιρείες, στο λιμάνι δεν εργάζονται Κύπριοι πλοηγοί, αλλά, όπως αναφέρθηκε έχουν προσληφθεί πλοηγοί από την Ολλανδία στους οποίους, όπως αναφέρθηκε, προσφέρθηκαν συμβάσεις με μισθούς €120.000 ετησίως, ενώ στους Κύπριους πλοηγούς είχαν προταθεί μισθοί €83.000.

Ο Πρόεδρος της επιτροπής Βουλευτής του ΔΗΚΟ Γιώργος Προκοπίου ζήτησε όπως δοθεί γνωμάτευση από τη Νομική Υπηρεσία έτσι ώστε το θέμα να συζητηθεί εκ νέου στην Επιτροπή.

Παράλληλα, στην Ολομέλεια οδηγείται το εναρμονιστικό νομοσχέδιο Περί εμπορικής Ναυτιλίας (έκδοση και αναγνώριση πιστοποιητικών και ναυτική εκπαίδευση) Νόμο. Το εναρμονιστικό νομοσχέδιο ήταν ορισμένο να συζητηθεί στην Ολομέλεια στις 27 Ιανουαρίου αλλά ζητήθηκε επανεξέταση του θέματος.

Όπως ανέφερε ο Πρόεδρος της επιτροπής, το νομοσχέδιο θα έπρεπε να καταστεί μέρος της εθνικής νομοθεσίας από τον Απρίλιο του 2015.

Στο τροποποιητικό νομοσχέδιο εισάγεται διάταξη με βάση την οποία κάθε υποψήφιος για απόκτηση πιστοποιητικού ικανότητας πλοιάρχου σε θαλασσοπλούντα πλοία ολικής χωρητικότητας 3.000 τόνων και πάνω θα πρέπει να έχει θαλάσσια υπηρεσία τουλάχιστον. Η διάταξη αυτή όπως αναφέρθηκε είναι αυτή που περιλαμβάνει η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και επελέγη, έναντι περισσότερης υπηρεσίας, σε μια προσπάθεια να εργοδοτηθούν Κύπριοι ναυτικοί.